About Me

Tahukah anda bahawa sewaktu Zaman Penjajah di Nusantara, Kumpulan-kumpulan Lanun kebanyakanya adalah terddiri dari pejuang-pejuang? Kebanyakan mereka adalah terdiri dari mereka yang menjadi buruan penjajah. Mereka merompak kapal dagang penjajah untuk membiayai kempen perang menentang penjajah dan merampas senjata mereka untuk tujuan sama. Apabila Indonesia dan Tanah Melayu Merdeka, kumpulan lanun-lanun sudah tiada lagi di Selat Melaka.

Wednesday, January 19, 2011

UMNO KHIANAT SELAMANYA. 1 ( SEBELUM MERDEKA DAN AWAL MERDEKA)

UMNO senantiasa melaung-laungkan bahawa merekalah satu-satunya pejuang Kemerdekaan Malaysia. Kenyataan mereka ini dapat kuat membuktikan kata-kata Stalin " Sejarah adalah milik ereka yang menang". Ternyata di dalam buku-buku teks sekolah dan sukatan pelajaran menyatakan UMNO adalah pejuang kemerdekaan dan pertubuhan dan parti-parti sebelum dan seanggkatan dengan  mereka adalah Radikal yang mengancam kestabilan. Apakah ianya benar? Jawapannya tidak dan UMNO telah menjadi pengkhianat kepada perjuangan Kemerdekaan sewaktu peringkat awal pejuanagn.


Sebelum Perang Dunia Ke Dua sudah terdapat beberapa pertubuhan yang memperjuangkan kemerdekaan seperti Kesatuan Melayu Muda dan Parti Komunis Malaya. Selepas Perang Dunia Kedua, maka tumbuhlah pertubuhan-pertubuhan dan parti-perti politik untuk memperjuangkan kemerdekaan. Di waktu itulah UMNO ditubuhkan untuk menentang Malayan Union. UMNO diwaktu itu tidak memperjuangkan kemerdekaan, ini dibuktikan dengan kata-kata Dato' Onn Jaafar, Presiden UMNO di waktu itu "Sebatang jarum pun tidak mampu kita buat inikan pula hendak Merdeka". 

1948 Darurat di isytiharkan, segala pertubuhan dan persatuan diharamkan. Cuma satu pertubuhan sahaja yang tidak diharamkan dan dibenarkan bergerak ialah UMNO. Ini telah menjadi kemusykilan beberapa pihak di waktu itu terutama dikalangan pimpinan pertubuhan dan persatuan mengapa UMNO sahaja di benarkan bergerak. Di waktu itu populariti UMNO dan Penjajah British agak rendah berbandin Parti Kebangsaan Melayu Malaya, API, AWAS, Hisbul Muslimin, Parti Komunis Malaya dan lain-lain pertubuhan. Tidak salah jika kita meragui bahaya UMNO berkerjasama dan berpakat dengan Kerajaan Inggeris di waktu itu. Setidak-tidaknya UMNO bolehlah dianggap sebagai pengampu Kerajaan British.

Pada 28-29 Disember 1955 berlansungnya Perundingan Baling, yang mana UMNO yang diterajui oleh Tunku Abdul Rahman bersama-sama Tun Tan Cheng Lok, David Marshall dan Hamid Jumat.bertemu dengan wakil PKM iaitu Chen Ping, Rashid Maidin dan Chen Tian. Tujuan utama Tunku dalam perundingan itu adalah untuk mendapatkan sokongan dari pihak PKM dalam menuntut Kemerdekaan Malaya. Baliau mendapat sokongan penuh dari pihak PKM. Dalam Perundingan itu beliau memang tidak lansung mahukan sebarang perdamaian antara Kerajaan Malaya di waktu itu diterajui British dan PKM ini terbukti dari kata-katanya kepada wartawan Zaid Zahari diwaktu itu membuat liputan tentang Perundingan Baling itu.Dalam perundingan Baling, Tunku jelas tidak mahu perundingan itu mencapai persetujuan.  “No. I am not, I never wanted it to be a success”, itulah jawaban Tunku ketika ditanya tentang perundingan tersebut. Nak jelas lagi, sila lihat tulisan Pak Said Zahari MENITI LAUTAN GELORA muka 296 – 304. Maka Parti Komunis Malaya menjadi batu loncatan dan ugutan kepada pihak British.

Di dalam Perundingan Baling juga Tunku ada berjanji kepada deligasi PKM bahawa beliau akan menyusun satu lagi rundingan dengan pihak PKM. Namun setelah Merdeka tidak ada sebarang perundingan atau perdamaian dengan pihak PKM. Ada kemungkinan beliau takut pengaruh beliau dan UMNO pada waktu itu menurun dan merosot atau mungkin akan kehilangan kuasa seandainya ahli-ahli PKM di beri pengampunan dan dibenarkan aktif.

No comments:

Post a Comment